2012. április 3., kedd

A kompozícióról_03

És a kompozícióról még, és még.....

A fénykép kompozíciójának megalkotása során dolgozzuk ki a kép különböző elemeinek a jelenetbe illesztését a legkellemesebb összhatás elérése érdekében. Sokféle szempontot kell - kellene mérlegelni eközben.
Beszéltem itt már a harmadolás (aranymetszés) szabályáról és az előtér használatáról.
Pár szóban és képben még néhány további alapelemet szeretnék megemlíteni, ami fontos egy jó képkompozícióhoz.

A fókuszpont

A hatásos kép általában megkíván egy fókuszpontot - a szemet természetesen vonzó és a jelenetnek méretarányt adó helyet. Nézzetek rá erre a tájképre, amin ezt a magányosan álló templomromot lehet látni.

/ Pusztatemplom_Somogyvámos határában/

Az épület nélkül a szem körbevándorol a képen anélkül, hogy megállapodna egy adott részen. Ezen felül nehezebb meghatározni nélküle a tájkép méretarányát is.
A fókuszpont segít rendet teremteni és arányokat tartani a képen, így mindenképpen tegyünk legalább egyet a képmezőbe.

A perspektíva

Habár a képek kétdimenziósak, agyunk a kép elemeit felhasználva határozza meg a mélységet, távolságot és az arányokat - más szavakkal a perspektívát.

/Keszthely_Festetics kastélypark/

Egy megfelelő objektív használata ( ha van) és annak elsajátítása, hogyan helyezzük el a jelenet elemeit a megfelelő sorrendben, segít a perspektíva megalkotásában és meghatározásában.


Vonalak használata


Az erőteljes kompozíciókon gyakran határozott vonalak haladnak át. A vonalak átvezetik szemünket a képen, és segítenek a látványt komponensekre bontani.

/BMária_hajóállomás_"kövezések"/

Utak, folyók, falak és partvonalak határozott vonalakat jelentenek a képben, hatásuk irányuktól függően változik.

A vízszintes vonalak segítenek felbontani a képet - a látóhatár a legnyilvánvalóbb példa erre, de további ilyen lehet egy képen áthaladó út, híd, vagy akár egy kerítés is.

/Fonyód - Badacsonyból/

/Dalmácia_A1 autópálya a Velebit előterében/


Az átlós vonalak mélységet adnak a képnek, és segítik a szemnek megtalálni a képmezőt. A legerősebb átlók általában a bal alsó sarokból a jobb felsőbe tartanak.

/BMária_Hajóállomás - Szabadstrand/

Az összetartó vonalak hihetetlenül erős mélységérzetet biztosítanak, olyan témák esetén, mint utak vagy vasúti sínek - melyek eltűnő pontot alkotva érnek össze a távolban.


/a "Déli - vasút" BMáriánál//

Végül a függőleges vonalak alkalmazása a magasság és irány hangsúlyozását segítik, különösen, ha a kamerát kissé felfelé tartod. A függőleges vonalak használata főleg épületek fényképezése esetén hatásos.

/Tihany/

Arányok érzékeltetése

Nem szigorúan kompozíciós szabály, de fontos, hogy lehetőség szerint próbáljunk meg arányt érzékeltető elemet vinni a képbe. Ez lehet egy személy, egy meghatározott méretű tárgy, egy állat, vagy csak egy szál virág.....

/Mohács_Sátorhely - Történelmi Emlékpark bejárata/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése