Egy szöveg_ a dolgok megismeréséhez:
(részletek Alain Briot: Esztétika és fotográfia (IV.rész) írásából)
Hogyan találjuk meg a legmegfelelőbb fényt tájképfotókhoz?
Nem csupán fényre van szükségünk, hanem minőségi
fényre. A fény önmagában nem elég. Mi a minőségi fényt keressük. De
milyen minőségi fényre van szüksége a tájképfotósnak?
Ansel Adams szerint Isten megteremtette a fényt és 10
zónára osztotta. Adams szemtelen megfogalmazása is mutatja, hogy nem
csupán fény kell nekünk, hanem olyan természetű fény, amely megfelel
fotózási szükségletünknek. Művészi fény. Ha nem is irányíthatjuk,
legalább megtanulhatunk dolgozni vele, így téve irányíthatóvá
fényképészeti eszközökkel.
Hogy a fény minősége mit jelent számunkra, az attól
függ, mit szeretnénk fotózni, és mit keresünk. Bár hagyományosan,
illetve amikor tágas kilátást fotózunk vagy nagy látképet készítünk, a
legjobb fényviszonyok napkeltekor és napnyugtakor adottak. Ezen
fényviszonyok kiaknázásához a helyszínen kell lenni már a napfelkelte
vagy napnyugta előtt, hiszen időre van szükség a helyszín
kiválasztásához, a felszerelés beállításához, a fotózás
előkészítéséhez..... Ha egy adott helyszínen először fotóznál
napkeltekor, ajánlatos már előző nap kimenni, hogy megfelelő kompozíciót
találj. Sötétben elég nehéz tud lenni a kompozíció beállítása, és
könnyen lemaradhatsz a legjobb fényről, miközben próbálkozol. Világos,
hogy jobban jársz, ha előzőleg napközben bejárod a helyszínt, így előre
tudod, mit is akarsz előtérbe helyezni például.
Napnyugta fotózásakor is azt ajánlom, hogy fedezd fel
a helyszínt a délután folyamán, találd meg a megfelelő kompozíciót,
majd várj, vagy térj vissza. Itt is érvényes, hogy nagyjából egy órával
napnyugta előtt kiérkezve maximalizálhatod az esélyeidet egy jó fotóra,
mert így láthatod és fotózhatod a tájat, amint a fény progresszívan
változik és a nap egyre lejjebb süllyed az égen. Mindkét esetben nagy
kihívás lehet annak eldöntése, mikor is készítsd a fotót, mert a fény
folyamatosan változik a napkelte és napnyugta körüli egy órában. A
legjobb megoldás korán kimenni és folyamatosan fotózni egyrészt anélkül,
hogy túlzott kritikát gyakorolnál a képekkel kapcsolatban, másrészt
anélkül, hogy azt próbálnád eltalálni, mikor a legeslegjobb a fény. Majd
a stúdióban tanulmányozhatod az erőfeszítéseid eredményét, és
kiválaszthatod, mely fotók tetszenek a legjobban. Ezzel a tudással
felvértezve a legközelebbi napkeltés vagy napnyugtás fotózásnál sokkal
előnyösebb helyzetből indulsz a fény minőségének meghatározása terén.
Ne hanyagold el a hajnal előtti és napnyugta utáni
fények kínálta lehetőségeket sem. A napkeltét megelőző és napnyugtát
követő körülbelül 30 percben lágy, színes fényekben sütkérezik a táj,
mely nagyon kedvező fotózás szempontjából, színesben és fekete-fehérben
egyaránt. Ezen időszakokban nincsenek árnyékok, így a kontraszt
problémák nagyban leegyszerűsödnek, a színek pedig élénken telítettek.
Nem kell aggódnod a többlet kontraszt miatt, kivéve az égbolt, amely
minden valószínűség szerint a legfényesebb része lesz a tájnak ezekben
az időpontokban. Ha csökkentened kell az ég fényességét, egyszerűen
használj átmenetes szürkeszűrőt szükség szerint.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése