2012. április 3., kedd

egy fotó - egy szöveg_01...

Egy fotó: Napkelte a Keleti - Mecsekben (fotó:bys@so_20110929)


Egy szöveg_ a dolgok megismeréséhez:
(részletek Alain Briot: Esztétika és fotográfia (IV.rész) írásából)

Hogyan találjuk meg  a legmegfelelőbb fényt tájképfotókhoz?

Nem csupán fényre van szükségünk, hanem minőségi fényre. A fény önmagában nem elég. Mi a minőségi fényt keressük. De milyen minőségi fényre van szüksége a tájképfotósnak?
Ansel Adams szerint Isten megteremtette a fényt és 10 zónára osztotta. Adams szemtelen megfogalmazása is mutatja, hogy nem csupán fény kell nekünk, hanem olyan természetű fény, amely megfelel fotózási szükségletünknek. Művészi fény. Ha nem is irányíthatjuk, legalább megtanulhatunk dolgozni vele, így téve irányíthatóvá fényképészeti eszközökkel.
Hogy a fény minősége mit jelent számunkra, az attól függ, mit szeretnénk fotózni, és mit keresünk. Bár hagyományosan, illetve amikor tágas kilátást fotózunk vagy nagy látképet készítünk, a legjobb fényviszonyok napkeltekor és napnyugtakor adottak. Ezen fényviszonyok kiaknázásához a helyszínen kell lenni már a napfelkelte vagy napnyugta előtt, hiszen időre van szükség a helyszín kiválasztásához, a felszerelés beállításához, a fotózás előkészítéséhez..... Ha egy adott helyszínen először fotóznál napkeltekor, ajánlatos már előző nap kimenni, hogy megfelelő kompozíciót találj. Sötétben elég nehéz tud lenni a kompozíció beállítása, és könnyen lemaradhatsz a legjobb fényről, miközben próbálkozol. Világos, hogy jobban jársz, ha előzőleg napközben bejárod a helyszínt, így előre tudod, mit is akarsz előtérbe helyezni például.
Napnyugta fotózásakor is azt ajánlom, hogy fedezd fel a helyszínt a délután folyamán, találd meg a megfelelő kompozíciót, majd várj, vagy térj vissza. Itt is érvényes, hogy nagyjából egy órával napnyugta előtt kiérkezve maximalizálhatod az esélyeidet egy jó fotóra, mert így láthatod és fotózhatod a tájat, amint a fény progresszívan változik és a nap egyre lejjebb süllyed az égen. Mindkét esetben nagy kihívás lehet annak eldöntése, mikor is készítsd a fotót, mert a fény folyamatosan változik a napkelte és napnyugta körüli egy órában. A legjobb megoldás korán kimenni és folyamatosan fotózni egyrészt anélkül, hogy túlzott kritikát gyakorolnál a képekkel kapcsolatban, másrészt anélkül, hogy azt próbálnád eltalálni, mikor a legeslegjobb a fény. Majd a stúdióban tanulmányozhatod az erőfeszítéseid eredményét, és kiválaszthatod, mely fotók tetszenek a legjobban. Ezzel a tudással felvértezve a legközelebbi napkeltés vagy napnyugtás fotózásnál sokkal előnyösebb helyzetből indulsz a fény minőségének meghatározása terén.
Ne hanyagold el a hajnal előtti és napnyugta utáni fények kínálta lehetőségeket sem. A napkeltét megelőző és napnyugtát követő körülbelül 30 percben lágy, színes fényekben sütkérezik a táj, mely nagyon kedvező fotózás szempontjából, színesben és fekete-fehérben egyaránt. Ezen időszakokban nincsenek árnyékok, így a kontraszt problémák nagyban leegyszerűsödnek, a színek pedig élénken telítettek.  Nem kell aggódnod a többlet kontraszt miatt, kivéve az égbolt, amely minden valószínűség szerint a legfényesebb része lesz a tájnak ezekben az időpontokban. Ha csökkentened kell az ég fényességét, egyszerűen használj átmenetes szürkeszűrőt szükség szerint.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése