2012. április 7., szombat

szerintem és csak úgy...

 (az eredeti bejegyzés ideje 2010.11.21.)


Amikor kifolyik a víz a képből. 
Témafeladás...avagy mire kell (kell?) odafigyelni mondjuk egy Balaton parti fotózásnál?

(Az alábbi szöveges rész szigorúan a SZERINTEM kategória)

Az biztos, hogy a legfontosabb kellék a vízpart, ami mondjuk adott - a Balaton. Szép nagy tó, 77 km hosszú, a part teljes hossza úgy 195 km körül van, és ebből jó sok olyan van ahonnan fotózzuk - fotózhatjuk a vizet. Amit aztán mint láthatjuk sok website - on, jó sokan megtesszük.

Sokszor, és mindig, mert szeretjük megörökíteni a pillanatot, a hangulatot, azt a szelet, vagy a követ, egy mólót, egy hajót, pár kacsát, stégeket, napkeltéket és lementéket. A szerelmeinket és családunkat, esetleg magunkat. Mindenesetre jó sok fotót készítünk. Lényegesen többet, mint anno a filmes korszakban. Mert akkor jól meggondoltuk, hogy mire és miért képezünk le fényeket. A digitális fotózás korában, főképp a nagyméretű kártyák megjelenésével és a digitális gépek és adathordozók árának rohamos csökkenésével egyre több embernél látunk kis kompaktokat, és sokaknál biza komoly és sokszázezres masinákat. A másik kellék tehát adott és kinek amennyire futja rá, olyan....


Mi is kell még hozzá? Elsősorban jó szem a témához és a beállításhoz, esetleg a pillanat elkapásához.
És akkor megtörténik az aktus. Kattan az exponáló gomb. Kattan egyszer, kétszer, ötvenszer, ezerszer amíg tart a tárhely, kedv, idő etc.....
Utána pedig otthon a válogatás, szortírozás, kisebb utómunkák. Ami kivágást, kontrasztjavítást, esetleg csepp élesítést jelent nálam leginkább. Célszerű ezért a fotózásnál, már eleve olyan beállításokkal dolgozni, hogy minél kevesebb ilyen utómunkát kelljen végezni. Bár elkerülhetetlen - szerintem (csak példaképp hozom fel, hogy egy kéthetes dalmát nyaralás alatt közel 1400 fotót készítettem júliusban.Elég hamar, kb. egy hét alatt rendberaktam őket - első körben! Hangsúlyozom...) És van egy nagyon jó funkció pl. a PhotoScape - ban (amit / is én használok) a KIEGYENESÍTÉS gomb, amit bizony sokszor én is elhagyok, mert vagy nem kell, vagy egyáltalán nem tartok szükségesnek.



Tehát felmerül itt egy érdekes téma. A víz egyenessége, vagy "kifolyása" a képből. Mint itt ezen a fenti fotómon például. (ahol nem a Badacsony alatti vonal horizontális tökéletességére való törekvés volt a szerző (vagyis én) célja. Sokkal inkább az összhatás, és a szőkés - zöld víz adta érzéseimnek a leképezése.

Ezt írtam erről a dologról egy másik oldalon egy bejegyzésemhez tett kommenthez:
"Olvastam pár hozzászólásod nehány fotóhoz, és reméltem, hogy nálam is szóvá teszed a horizontot! Nos én általában igyekszem egyenesre fogni a
dolgot, ami az én kis kompakt masinámmal (FUJI Finepix A350) nem mindig
jön össze. Igen, az zavaró tényleg, ha "kifolyik" a víz a képből, de ha a
víz csak pusztán háttérként szerepel, akkor Te, a néző döntsd el, hogy
mi zavarna jobban, a ferde horizont, avagy egy sréhen álló részeg
oszlop, vagy oldalra dőlő hajó itd.... Nos ezért mondom, szerintem
nagyon sok múlik a nézőpont kérdésén, és a megítélésen. Illetve azon,
hogy mennyire értem meg azt, hogy a kép alkotója mit is akart adni a
fotójával. Én nagyon ritkán kommentelek a fotókhoz úgy, mint "fotós".
Mert én nagyon amatőr szinten művelem ezt a témát. Nálam a lényeg az
adott pillanat hangulatrögzítésében van. Persze fontos egy minőségi
küszöb, főként a publikálásban..... És tudom hogy néha "zajosak" a
fotóim, van aki jobban megvágná, esetleg kontrasztosabbá tenné. Én is vagyok
így mások fotói láttán, de mivel "a szó veszélyes fegyver" én biza
elmegyek ezek mellett, mert lehet pont az volt a célja a készítőnek,
hogy ferdén álljon az egyébként függőleges. Ezek persze szigorúan a
"szerintem" kategóriám."

T. válasza: " Valóban úgy tűnhet, hogy "szóváltásban" vagyunk, vagyok másokkal, de természetesen ez baráti beszélgetések, vagy szakmai egyeztetések. Talán
még el s fogadnám a "szív szavát" , ahogy a kompozíciós hibákról, vagy a
szemcsézettségről, netán vízszint és horizont ferdeségének mint a
"fotózás, fotográfia, fényképezés" alapvető szabályairól úgy beszélünk
itt mintha azok nem is léteznének, vagy mintha az nem lenne egy szakma ,
egy hivatás, egy művészeti ág ....csak amolyan szükséges rossz, amivel
kiegészítjük, alátámasztjuk a szavainkat és a mondatokat. No igen de
sajnos a fotográfiának is van jelentősége, " szavai és mondanivalója"
hiszen ebből alakult ki átvitt értelemben egy másik nagy művészeti,
szociológiai vagy éppen társadalom politikai , netán tudományos vagy
természet tudományos ágazat a Filmművészet nem elhanyagolható tényezői.
No persze sorolhatnám még tovább, de abban bizton megegyezhetünk, hogy
kettőre nagy szűkség van , úgy az írásban a "helyesírás szabályaira",
mint a fotó vagy filmművészet írott vagy íratlan szabályaira,
szisztémáira, netán sokszor még mindkét formula irodalmi vagy
fotográfiai "dogmáira" is.... "

Teljes mértékben egyetértek a fentebb leírtakkal, és a tökéletes segítő szándék kinyilvánítását megköszönöm most is. Kevés az olyan "szakember" ezekben a fotósoldalakban aki segítő szándékkal nyújtja a baráti jobbját. Sokkal több az, aki azonnal lefikázza a művedet, elvéve ezzel a maradék kedvedet is attól, hogy nevezd magad - és alkotásidat fotósoldalakon. és ezt a személyes több éves tapasztalásaim mondatják velem.
Én most itt ezen  azt gondolom erről a dologról, hogy az én szintemen amatőrködő Balatonimádó is igenis mutassa meg a fotóit. Tehát  elő azokkal a fotókkal, mutassuk meg. Amit aztán mindenki jól megnézhet, ha akar kommentelhet és persze meg is szólhat demokratikusan :))))

És akkor innen lehetne folytatni kedves mindenki aki erre jár, mert a téma érdekes....

üdv mindenkinek: s@so
__________________________________________________________

Írtam ezt a postot egy másik oldalra jó másfél éve.... Azóta annyit változott a véleményem a fentiekhez képest, hogy ha nem sikeredik azonnal EGYENES horizontot, vagy függőleges tengelyt fotóznom, akkor a javítás első lépése a klikk a KIEGYENESÍTÉS gombra! Mert változom a korral én is, és mert rengeteget tud fejlődni az ember autodidakta módon is, főképp ha jó fotósbarátok remek műveivel veszi körbe magát! :) Ma már így raknám fel azt a képet....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése