2012. április 3., kedd

A kompozícióról_01

A kompozíció...

"A legtöbb embert izgatja a kérdés: Mi tartja egyensúlyban a világot? A válasz nem egyértelmű. Lehet természettudományos, lehet vallási alapú. Itt, ebben a cikkben az "ARANYMETSZÉS" kérdéskört vizsgáljuk meg. Megnézzük, hogy ez a jól csengő, már az Ókorban is ismert fogalom, hogyan is kapcsolódik a fotózáshoz.

Ősidők óta folyik a kultúrvilág kutatása. Ennek során rendkívül sok olyan tudásra tett szert az emberiség, amelyhez misztériumok, titkok (vagy vélt titkok) kapcsolódnak. Ilyen többek között az aranymetszés (amelyet már az ókori Egyiptomban, Görögországban is ismertek). A fogalomnak természetesen semmi köze az arany megmunkálásához. A természettudomány, de különösen a képzőművészet az aranymetszést a természet arányszámának (isteni aránynak) tekinti.

Bizonyára a kedves olvasó is találkozott már olyan a természet, illetve az ember által alkotott tárggyal, amelyre tekintve, amelyet kézben tartva valamiféle meg nem magyarázható nyugalom tölti el, egyensúlyban érzi a dolgot. Ezt az érzést keltheti az aranymetszés szabályainak tudatos, vagy a természet általi alkalmazása. Az arányt egy a 13 század elején élt matematikus által felállított matematikai tételből, a Fibonacci sorozatból vezethetjük le. E szerint a következő; tagok mindig az őket megelőző két tag összegével egyenlő, vagyis; 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610 és így tovább. Most vegyük például a 144-et és az előtte álló 89-et. A hányadosuk éppen 1,618 amely arányszám a "fi" értékét közelíti.

Az alkotó művészet nyelvére fordítva, ha veszünk egy kompozíciót, és azt úgy osztjuk kétfelé, hogy a kisebbik és a nagyobbik rész aránya megegyezik a nagyobbik rész és az egész arányával, akkor arányos kompozícióról beszélünk. Természetesen nem kell minden kompozíciónknak a fenti aránynak pontosan megfelelni, mert akkor előbb utóbb unalmassá válunk. Vannak más kompozíciós elemek is, mint a fény, a színek és mindezek kombinációja !!!!!!

Néhány példa az 'isteni' arányra:

* Az emberi test törzsének és főbb tagjainak illeszkedési pontjai az aranymetszés szerint aránylanak,
* De a csiga házának csavarvonalai is az aranymetszés szabályának megfelel&x337;en képződtek.
* Az isteni arányt mutatják az atheni Akropolisz, vagy az egyiptomi piramisok méretei.
* Szinte hihetetlen, de ezt az arányt követi egy bankkártya, illetve a névjegykártyám mérete is.

A fényképeink elkészítésekor törekedjünk az aranymetszés szabályainak megfelelően komponálni!
/cikk: www.motyomultimedia.hu/



Tehát a harmadszabály. És kicsit hétköznapibban, érthetőbben róla az én "Fotós bibliámból" ideollózva:

Ez a képkészítés talán legfontosabb szabálya. Minden fotóstémára alkalmazható, de elsősorban a tájképfényképezésnél hasznosítható. A harmadolás szabálya független az általunk használt objektív fókuszhosszától vagy attól, hogy álló vagy fekvő kép készítésére tartjuk kezünkben a fényképezőgépet.
A harmadolás szabályát eredetileg festők alkalmazták, akik a festmény egyensúlyát keresve először lélekben három részre osztották a vásznat. Nagyon könnyen elsajátítható szabály, a kompozíció kialakításakor ez legyen az első dolog, ami az eszünkbe jut.
A képkeresőn átnézve képzeljük el, hogy a jelenet három részre oszlik - más szóval adott két függőleges és két vízszintes vonal, amik egymást keresztezve kilenc egyenlő téglalapra osztják a képmezőt. (Sok gépen beállítható, hogy a segédvonalak látszódjak a TFT -n. A következő lépés, hogy a kép hangsúlyozandó pontját valamelyik kereszteződésre helyezzük - így érjük el a jelenet maximális vizuális harmóniáját. A felső vagy alsó vonal segítségével helyezzük el a horizontot, ami így a kép alsó vagy felső harmadára kerül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése