2012. április 3., kedd

"fotósmúzeum"...

....a Fotómúzeumomba invitállak téged, aki erre jársz és olvasol. Itt és most a "tanulógépemet" szeretném megmutatni. 1977 -ben, az általános iskolai ballagásomra kaptam ezt a ZENIT - E típusú szovjet gyártmányú gépet. Nagy dolog volt ez akkoriban faluhelyen, azt gondolom. Hogy mi vezette a szüleimet pont ennek a típusnak a megvásárlására? Hiszen sosem értettek hozzá, és nem is érdekelte őket a fényképezés. Talán a pécsi OFOTÉRT -ben ezt ajánlották nekik azért az összegért - amit gondoltak erre az alkalomra szánni... Én akkor nagyon örültem neki.
Íme ő az:
 

Gyárilag pindurka objektív volt hozzá, egy INDUSTAR - 50 - 2 jelű (made in USSR) 3.5 / 50 -es objektívvel szállították. Nagyon 'idiótán' nézett ki ez a viszonylag robosztus gép egy ilyen csepp obival. Szerettem volna hozzá valami normális kinézetű Heliost legalább, de mindig elmaradt. Ezért aztán rengeteget fotóztam ezzel és így. Sajnos a géphez magyar nyelvű használati utasítás nem volt, így aztán az akkori kevés orosztudásomat elővéve nagyjából lefordítgattam ezt - azt, hogy mégis el tudjak kezdeni fotózni.... Később a középsulis orosztanárom aztán lefordította eredetiből, és onnan kezdve be is tudtam állítani. Mert ezen biza mindent kézzel kell állítani. A gép egyobjektíves tükörreflexes, ahol az objektív mögött egy tükör található, amely alapállapotban egy prizmára, majd onnan a szembe vetíti a fényt. A filmre kerülő kép pedig éppoly éles lesz, mint ahogy azt a keresőben láthatod, ahogy azt - kézzel tekerve az objektíven - beállítottad.
A film befűzése után egy tárcsán be kell állítani annak érzékenységét, a fénymérő használatánál egy kis skálán kell rávinni a mutatóra a fület, majd leolvasni az értéket és az objektíven is ráállítani az éppen használt záridőhöz tartozó blendenyílást. A záridők B, 30, 60,125,250, 500 és 1/30 -ad vakuszinkron.
Persze ezeket hasraütve is meg lehet tenni annak, aki profi ezekben a dolgokban :)
A gép vászonzárral készül, és M42 -es objektív csatlakozású - azaz menetes obik csatlakoztathatók hozzá, pl. a Praktica gyártmányok. Később aztán - már felnőttként - vettem hozzá egy PENTACON 2.8/135 MC teleobjektívet, meg egy vakut, és akkoriban elég sokat fotóztam is vele otthon és az országban erre - arra járva.
Nem kevés pénzeket rászánva a filmre és képkidolgozásra....

 

Aztán eljött persze a digitális fotózás korszaka, és a gép most ott áll a "múzeumban".

Egy téli este pakolászás közben rátaláltam a ZENIT -re, és mutattam a kisebbik ( ő fotózik) lánykámnak. Nagyon tetszett neki és rácsodálkozott erősen, de alig bírta el :)
Elmagyaráztam neki pár szóban a működését, megmutattam a redőnyzárat, a tükröt, a beállításokat, persze film nélkül, kinyitva minden lehetőt rajta.... Annyit mondott, szeretne vele megtanulni.
Azt gondolom, hogy tanulógépnek és a fotós alapok megtanulásának egyik jó eszköze lehet akár ez is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése